Kristinehamn

Grundades fredag 29 oktober 1937
Klubb 13016 - Distrikt 2340 - Charternummer Kristinehamns Rotaryklubb bildades den 26 september 1937 och var då den 34:e i Sverige. Sverigeguvernören Harald Trolle fanns på plats och likaså åtta rotarianer från Karlstad. Första ordinarie klubbsammanträdet hölls den 7 oktober med Erik Ludin som president. Första sammanträdet avslutades med följande ord: ”Vad Rotary framför allt vill, är rättvisa i omdömet och förståelse för andras uppfattning. Rotary vill vara ett tvärsnitt genom vårt samhälle. Må var och en av oss kunna föra Rotarys idéer framåt och vidare! Att rätt tjäna, det är ingen plikt, det är en förmån, ja, en ovärderlig förmån!"

Dessa ord speglar på ett rättvist sätt de värderingar som Rotary står för än idag trots att många år förflutit sedan de uttalades.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 49